Voor een duidelijke visie op centrumvoorzieningen
CityWorks

Liefde ….. voor de winkelstraat

Het voorjaarsnummer van 2017 van het Zelfstandig Nieuwsblad, waarvan ik één van de redacteuren ben, heeft een passend thema…. Liefde. Vanuit allerlei kanten wordt liefde in relatie gebracht tot stad, land en ruimte. Een mooie kans de liefde aan de winkelstraat te verklaren. Oftewel: winkelgebieden overleven alleen als er met liefde aan en in gewerkt wordt. Echte liefde. Dus niet van die truttige kussentjes en letters die je tegenwoordig overal kunt kopen met LOVE, HOME erop! Hierbij helpt, dat het aantal starters in de detailhandel groeit. En vooral zijn dat zelfstandigen. Dat is mooi nieuws, na jarenlang waarin winkelstraten steeds monotoner werden. Jonge ondernemers met passie starten de mooiste bloemenwinkels, beer craft shops, cadeauwinkels etc. geven de winkelstraat kleur en verscheidenheid. En het leuke is, dat zij zich vaak graag inzetten voor hun winkelstraat.

 

Hart voor de zaak

Bijna elke ondernemer heeft hart voor de zaak. Logisch, want zonder liefde voor je winkel kon je nooit overleven. Maar daar komt iets bij. ‘Vroeger kwam men naar de winkelstraat vanwege de winkels, tegenwoordig is dat steeds vaker andersom’. Als je deze zin even op je laat inwerken, is de intentie duidelijk. Het geheel van winkels, de sfeer, de entourage, de (ja hoor :-)) beleving, het gevoel, is veel belangrijker worden. Een goede ondernemer werkt dan ook nog steeds voor 90% in en aan zijn eigen winkel, maar ook voor de straat of het gebied, is mijn devies.

 

Hart voor de straat en een gebroken liefde?

Er is hart voor de straat nodig. Of hart voor het gebied, het centrum. Liefde gaat echter soms voorbij. Een jaar of zes geleden was er het initiatief ‘Geef om de Jan Eef’ (de Jan Evertsenstraat in Amsterdam). Aanleiding hiervoor was de overval in oktober 2010 waarbij juwelier Fred Hund werd doodgeschoten. Sindsdien werken buurtbewoners en winkeliers gezamenlijk aan betere buurt. Het leidde tot een ommekeer in de buurt, die kampte met leegstand en criminaliteit. Hier was liefde in het spel, liefde van een paar enthousiaste Amsterdammers, buurtbewoners en ondernemers. Het initiatief dreigt te stoppen. Onvoldoende ondernemers steunen het voorstel voor een nieuwe Bedrijven Investeringszone (BIZ) Jan Eef. Te weinig ondernemers zijn opnieuw bereid mee te betalen aan een verbetering van de buurt. Het doek dreigt nu te vallen voor zaken als de jaarlijkse feestverlichting, de Mercatormarkt en de Jan Eef Buurtkrant. Dat is jammer! De BIZ is een prachtig vehikel , ik zeg het vaker. Maar zoals dat vaak gaat: liefdes komen en liefdes gaan. Ongetwijfeld komt er weer een nieuw initiatief. Zo lieten ondernemers in de Haagse Aert van der Goesstraat zich niet van de wijs brengen toen hun buren opeens niet wilden samenwerken. Ze richten gewoon en heel snel een eigen BIZ op. Drie enthousiaste ondernemers maakten met hulp van CityWorks een mooi BIZ-plan en er werd een draagvlakmeting georganiseerd. Het resultaat? Maar liefst 85% heeft gestemd, waarvan 95% voor de invoering BIZ was!

 

Ontluikende liefde

Gelukkig zijn er ook tal van voorbeelden van ontluikende liefde. Een tweetal voorbeelden uit onze eigen werkpraktijk. In de Haagse Boekhorststraat zitten een paar oude rotten en een paar jonge enthousiaste ondernemers. Wat hen bindt is de liefde voor hun straat. Zonder actieve winkeliersvereniging slaan zij de handen ineen. Er is onder onze leiding een mooi plan van aanpak gemaakt (‘Wij maken de Boekhorststraat’) waarin ondernemers zichzelf (veelal actief in ‘ambacht’ en ‘maken’) letterlijk een gezicht geven, waarin het echt Haagse karakter wordt benadrukt en waarin een prachtig en passend eerste festival is geboren: Bouck’s wijsje: Haagse bands in Haagse winkels. Passender kan niet! In de Haagse Aert van der Goesstraat lieten ondernemers zich niet van de wijs brengen toen hun buren niet wilden samenwerken. Ze richten gewoon een eigen BIZ op. Drie enthousiaste ondernemers maakten met hulp van CityWorks een mooi BIZ-plan en er werd een draagvlakmeting georganiseerd. Het resultaat? Maar liefst 85% heeft gestemd, waarvan 95% voor de invoering BIZ was! 

In het hart van Beverwijk ligt de Breestraat. Ooit de trots van de regio, met sjieke winkels en majestueuze bomen, waar het flanerend publiek wekelijks een ‘rondje Bree’ deed. Na een aantal ongelukkige ruimtelijke ingrepen was van de grandeur niets meer over. De Breestraat was verworden tot een te brede en te kille winkelstraat, waar auto’s en voetgangers zo snel mogelijk doorheen raceten. In de crisis greep de leegstand in Beverwijk dan ook hard om zich heen. Inwoners, ondernemers en de lokale pers geloofden er niet meer in. Echter, een paar jaar geleden ontstond geleidelijk een tegengeluid. Onder aanvoering van in eerste instantie de gemeente (een enthousiaste wethouder en een energieke, enthousiaste ondernemerscoördinator die het woord ‘stoppen’ niet kent ;-)), ontstond nieuw elan. Dit werd opgepikt door ondernemers, politiek en er ontstond draagvlak voor een complete make-over van de Bree. Met onvermoeibare energie en liefde werkte een groeiende groep ondernemers, ambtenaren en bestuurders aan nieuwe plannen. Eerst kleine verbeteringen, maar gaandeweg steeds grotere stappen, met het in ere herstellen van het rondje Bree als ultiem doel. Het werkte aanstekelijk en inmiddels kijken ondernemers en inwoners reikhalzend uit naar de nieuwe Bree. Ze schrijven zelfs liefdesgedichten voor hun straat!

 

Blog van Ronald van Velzen, maart 2017