Voor een duidelijke visie op centrumvoorzieningen
CityWorks

Saai is niet stom: de bedrijven- investeringszone (BIZ)

Dé innovatie voor winkelgebieden is de BIZ-wet uit 2014. Een BIZ is een afgebakend gebied, zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein, waarin ondernemers en/of pandeigenaren gezamenlijk investeren in hun bedrijfsomgeving. Alle ondernemers betalen mee. Ik werk dagelijks met winkelgebieden en beschouw de BIZ als een prachtig middel om:

  • samenwerking op gang te krijgen (belangrijk, want ‘vroeger kwam men naar een centrum vanwege de winkels, tegenwoordig is dat andersom’)
  • een meerjarenplanning te kunnen maken (immers: ‘winnaars hebben een plan, verliezers een excuus’)
  • het freeriders probleem op te lossen (dus: ‘ondernemen in een collectief, vraagt collectieve verantwoordelijkheid’)

 Ondernemers betalen een gemeentelijke heffing die door de gemeente wordt geïnd. De opbrengst hiervan wordt in de vorm van een subsidie uitgekeerd. Formeel gezien is de BIZ dus een belastingmaatregel. Een succes heeft vele vaders, maar de gemeente Den Haag is echt Nederlands Kampioen BIZ-zen. Heel actief wordt het vormen van BIZ-zen gestimuleerd. En waar ik elders weleens de blaren op mijn tong moet praten om een wethouder te overtuigen van een BIZ, zijn er in Den Haag intussen al meer dan 20! Den Haag ziet het terecht niet als een ongewenste belastingmaatregel die ‘de gemeente’ oplegt aan ondernemers, maar beschouwt het als een verzoek van ondernemers om hen te helpen de samenwerking te professionaliseren. Klasse!